התפתחות אישית

מרעיון לעסק ב-10 שלבים!

2022
June
רותם גולן

טוב , בואו נתחיל בלהגיד רגע את האמת…

לכמה מאיתנו היה רגע בחיים שאמרנו לעצמנו "פאק יש מצב שזה אחלה רעיון לעסק! "

או " וואי אחי אם הייתי עושה עם זה משו זה היה ממש תופס!"            

לכל כך הרבה מאיתנו היה רעיון שחשבנו בצחוק או ברצינות שהוא אשכרה יכול להפוך לעסק מצליח.

אבל רובנו,

לא באמת לקחנו את זה שלב קדימה.

בין אם בגלל העבודה הנוכחית,

הילדים או כל תירוץ אחר.

וזה קצת מבאס, כי כנראה יש לנו לא מעט רעיונות,

שעם התכנון הנכון,

הדחיפה קדימה והאמונה בעצמנו היו יכולים להיות הצלחה מטורפת!

וכמו שכלכך הרבה אנשים מהחזקים בעולם אומרים -

ההשקעה הכי טובה היא בעסקים.

אז ניסינו להבין מהם הדרכים שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים לבצע,

שיובילו אותנו מרעיון שעולה לראש ליצירת תכנית עבודה מדוקדקת כדי להפוך את היצירתיות והרעיונות שלנו לעסק פועם וצומח!

אז בין אם אתם שכירים או עצמאיים,

המאמר הזה הוא בול בשבילכם :)

שלב 1 - מציאת הרעיון הנכון

תעצרו הכל,

הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא לא רק לחשוב על רעיון לעסק,

אלא למצוא אחד שנכון לנו.

צריך להחליט על כיוון ,

לגבש כמה רעיונות,

ולבסוף לבחור רעיון אחד ולדייק אותו.

שלב הרעיונאות (Ideation) הוא שלב מרתק שמזמין אותנו לשלוח יד ארוכה לתת-מודע ולשלוף משם רעיון שמחובר לכישורים ולתשוקה של היזם, כזה שעונה על צורך ברור ויש אנשים שירצו להשתמש בו.

רעיון של עט שמדבר איתך ומגיב אליך כל פעם שאתה כותב משהו לדוגמה,

יכול להיות יצירתי מאוד אבל לא בטוח כמה אנשים צריכים את זה.

אחרי שמצאתם את הרעיון הנכון,

לכו עם ההגיון ולא עם הרגשות.

בשלב הראשון המטרה היא להעלות עם כמה שיותר רעיונות,

שהדגש הוא על כמות ולא על איכות.

אחרי שעלו לנו הרבה רעיונות נתחיל לבחון ולסדר ולנקות אותם.

כלל אצבע שיכול לעזור פה הוא לבחון אלו מהרעיונות הכי מסקרנים אותנו.

מחקר מבית ספר לעסקים של הרווארד מצא שהגורם מספר השני בחשיבותו לכך שעסקים נופלים הוא חוסר מוטיבציה,

תשוקה ומחויבות של היזמים למיזם שלהם,

כך שככל שהרעיון יהיה יותר מחובר אלינו ויעניין אותנו – כך גדלים הסיכויים שנמשיך אתו גם כשקשה.

שאלות שיכולות לעזור לכם לאתר את הרעיון שלבסוף יבשיל לעסק הן:

מה מטריד ומעצבן אתכם?

על מה אתם מדברים בשיחות סלון?

על מה אתם קוראים באופן טבעי?

מה גורם לכם להתלהבות?

בנוסף, הרבה פעמים סיפור החיים שלנו הוא פתח נפלא למיזם חדש.

בנו ציר זמן וסמנו לעצמכם נקודות בחיים שלכם שבהם חשתם מסופקים,

נקודות משבר ונקודות מפנה בחייכם.

חשבו האם אחד הרעיונות שלכם מתכתב עם נקודה או יותר ממש שכתבתם.

רוב הסיכויים שהרעיון שלכם לעסק שישנה או יעזור לעולם, מצוי איפשהו בעבר שלכם.

שלב 2 - לבלוט בעולם תחרותי

 

עד עכשיו יצרנו, פיתחנו ודייקנו את הקונספט שלנו למיזם - את הדבר הזה שאנחנו רוצים כבר להתנפל עליו.

עכשיו מתחילים לבחון את ההשערות שאיתן יצאנו לדרך (לדוגמה: "אנשים רוצים לדבר ברכבת עם זרים").

חשוב לבצע בדיקת היתכנות של הרעיון.

כלומר לבדוק שבאמת יש צורך ברור שעליו אנחנו עונים ושיש שוק.

שאנחנו מבצעים סקר שוק, נבדוק מה כבר קיים בתחום, מה ניסו, מה עבד או לא עבד.

לפעמים אנחנו מוצאים משהו דומה,

לפעמים אנחנו היחידים שעושים דבר כזה.

לכל צד יש את היתרונות והחסרונות שלו.

גורו השיווק הבולט בשנים האחרונות,

סת' גודין, כתב בספרו 'פרה סגולה' –

" בעדר של פרות שחור־לבן, פרה סגולה היא מוצר המצליח להתעלות מעל המתחרים ולגרום לאנשים לדבר עליו".

כלומר, כל עסק צריך בידול, משהו שיגרום להתעניינות בו.

יש אלף מסעדות אסייתיות – מה מיוחד אצלכם?

שלב 3 - דיוק הצורך – מה הלקוחות באמת רוצים?

מישהו פעם אמר שאנחנו מקדישים הרבה זמן לתכנן את הגשר,

אבל לא מספיק מחשבה על האנשים שעומדים לחצות אותו.

על זה יעידו מאות אלפי האפליקציות שעולות כל יום לחנויות שונות ואיש לעולם לא יישמע עליהן.

חשוב להבין – כשמוצר או שירות עונים על צורך ברור,

זה כמו מפתח ומנעול מבחינת העסק.

גם אצלנו ב YNOW אנחנו תמיד ממשיכים לדייק,

לשאול אתכם כאן ובפלטפורמות השונות מה הייתם רוצים שיהיה,

מה להוסיף או להוריד ומה הכי כואב לכם.

הדיוק נעשה תו"כ תנועה תמיד,

אז אל תחששו אם בהתחלה אתם עדיין לא מדוייקים,

זה נורמלי כי עוד לא נפגשתם עם הלקוחות.

על מנת להבין מה הלקוחות שלנו באמת צריכים ורוצים, אני ממליץ להשתמש בכלי הנהדר 'חשיבה עיצובית' (Design thinking)- מודל שפונה ללקוחות הקצה שלכם, אלו שהעסק שלכם מיועד אליהם בסוף. רכזו מספר אנשים שאתם מכירים והמיזם שלכם יכול להתאים להם ותשאלו אותם מה הקושי שלהם בעצם?

מתוך התשובות שלהם,

המיזם מקבל כוונון עדין אך מהותי להמשך.

פרויקט שמתפתח בחיבור לקהל שלו ,הוא פרויקט שמגדיל את סיכויי ההצלחה שלו באופן משמעותי, ואת הסיכוי שמישהו יסכים לשלם עליו בסופו של דבר.

שלב 4 - בניית תכנית עבודה

בניית חזון, מטרות ויעדים (שזה בעצם לשים תאריכים למטרות שהצבנו)

בהרבה מקרים יזמים מתחילים עם רעיון מדהים,

אבל פתאום,

כשהם רואים את הגודל של הדבר,

או את כמות הדברים שיש לעשות - הם חוטפים פיק ברכיים ונתקעים.

המתודולוגיה מדברת על להפנות את תשומת הלב שלנו גם על היעד שלנו וגם על הצעד הבא והצעד הבא אחריו.

ככה אפשר לפרק אתגר גדול למשימות קטנות שיאפשרו לנו להתקדם,

בדומה לחיתוך המזון לחתיכות לפני שמכניסים אותו לפה כדי שיהיה קל יותר ללעוס ולעכל.

*תוכלו למצוא בקהילת הפייסבוק שלנו את דף הגדרת החזון , מטרות ובנית תוכנית פעולה .
** בנוסף גם בפרקים 13-14 אנחנו מדברים על איך להגדיר מטרות וחזון .

שלב 5 -לעטוף נכון את העסק– Storytelling

בעולם עם תחרות בלתי פוסקת על תשומת הלב של הלקוחות שלכם אתם צריכים לעניין,

אתם צריכים למשוך,

ואתם צריכים לדעת לספר את הסיפור שלכם בדרך הטובה והמדויקת ביותר.

בין אם הלקוחות שלכם הם בני נוער,

חברות פארמה או רשויות מקומיות -

אתם צריכים לדעת לספר את הסיפור של עסק שלכם, אתם צריכים לגעת ברגש וזה צריך להיות אמיתי כדי שזה באמת יעבוד.

שלב 6 - שיווק דיגיטלי

בסוף זה תמיד מתכנס לזה - איך אתם מוכרים את הדבר הזה?

לא משנה איזה סוג עסק יש לכם -

מישהו צריך בסופו של דבר לשלם על זה משהו,

בדרך כלשהי.

בין אם זה דרך קול קורא של המדינה,

משקיע הון סיכון, קמפיין גיוס המונים,

שיווק ישיר, עמותה או רשות מקומית –

צריך לבנות בשלב זה אסטרטגיה שיווקית שתגדיר איך אתם מגיעים אליהם ומה נכון לכל מיזם.

שלב 7 - הנחת תשתיות

גלגלי אופניים על כביש לא ייסעו ללא חיכוך,

כך גם כל פרויקט שנרצה להקים.

הוא צריך מבנה, חוקים, הגדרות כלליות.

זה הזמן להחליט החלטות !

כדוגמת - מה הפלטפורמה הנכונה, כמה יעלה השירות, איפה מתחילים למכור אותו, לאיזה קהל ראשוני הכי נכון לפנות וכו'.

צריך להבין בשלב זה מי השותפים הנכונים לכם ואיך מתחילים למצוא אותם. זה זמן טוב לבחור שם למיזם ולעצב לוגו.

זה שלב מאוד מרגש,

הפרויקט אוטוטו יפסע את צעדיו הראשונים בעולם,

אנשים יתייחסו אליו,

ידברו איתכם עליו ואתם,

עומדים להיות הורים גאים.

שלב 8 – מוניטיזציה

מודל עסקי זה בעצם הדרך בה אתם הולכים להרוויח כסף ולהתפרנס מהמיזם שלכם,

מעבר לאימפקט שאתם רוצים ליצור כמובן.

יש אינספור מודלים אפשריים וצריך לבחור לכל מיזם את המודל הנכון בשבילו.

למשל: יש את המודל Razor & Blades שחברת נספרסו וחברת סודה סטרים משתמשים בו.

במודל הזה מוכרים את מוצר הליבה בזול כאשר רוב ההכנסות מגיעות ממכירת המילוי שלו.

יש את מודל ה Freemium שזום וסקייפ עובדות איתו,

במודל הזה נותנים שימוש בסיסי בחינם ומעבר לזה גובים תשלום.

יש את מודל Advertising revenue שאיתו עובדות פייסבוק וגוגל ועוד מודלים רבים וטובים.

שלב 9 – הפיילוט

בשלב הזה אתם תבנו פיילוט של המיזם שלכם ותצטרכו לגייס לקוחות ראשונים אליו.

תמיד תרצו שאנשים יתנסו בפעול בדבר הזה שבניתם ולשמוע מהם איך היה,

מה כדאי לשפר, מה עבד טוב ומה הייתה חווית הלקוח שלהם.

אופטימיזציה זה שם המשחק.

לשפר לשפר לשפר.

כמה שנתאים את מה שאנחנו עושים למה שאנשים צריכים – כל המיזם יגשים את ייעודו.

שלב 10 - הוצאה לאור

אחרי מספר פיילוטים,

התנסויות ופידבקים שקיבלנו, נעבור להשקה מלאה –

מזל טוב.

יש לכם עסק חדש!!!

אלו היו 10 הצעדים שעליכם לעקוב אחריהם על מנת להפוך רעיון אדיר לעסק מצליח.

אז נכון רוב העסקים שנפתחים לא מצליחים בסופו של דבר אבל אלה שהצליחו עבדו קשה בשביל זה והצליחו בענק .

לדוגמא אדיסון, ממציא הנורה החשמלית אמר שהוא הגיע לתוצאה הרצויה אחרי 1,000 כישלונות.  

כלומר, מדובר במאמץ כביר.

וביטחון עצמי מספק בשביל להיכשל שוב ושוב ועדיין להמשיך ולנסות .

ואנחנו? כלכך צעירים, שחבל לא להתחיל לפחות בניסיון הראשון :)

אז יאלההה עופווו לעבר העסק שעליו אתם חולמים !!

זוהי כותרת משנה לכתבה

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

אהבתם את המאמר?
נשמח אם תשתפו ותעבירו
את זה הלאה!
וואיניקים יקרים,

רוצים לקבל ישירות למייל כל פוסט חדש שאנחנו מפרסמים?
לקבל עדכון על כל אירוע שמתקרב? 
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
וכמובן לא לשכוח שאנחנו איתכם בכל פלטפורמה שרק תרצו!

כתבות נוספות בנושא:

התפתחות אישית